skut
|
Wysłany:
Pią 6:50, 10 Lut 2006 Temat postu: Tuning 50-ątki |
|
Tuning 50-tki
Jeżeli chcesz wydusić ze swojej 50-tki więcej kmh to poniższy artykuł powinien pomóc się zaplanować tuningowanie swojego skutera.
Aktualnie na rynku jest wiele różnych producentów oferujących wiele różnych rodzajów części tuningowych w wielu kombinacjach. Dobrze zaplanowany tuning pozwoli Ci na osiągnięcie mocy ponad 10 KM i prędkości maksymalnych (prawdziwych) rzędu 110-120 kmh. Oczywiście zależy to w ogromnej mierze od zastosowanych elementów.
Dobrze wykonany tuning może zająć wiele czasu, wymaga wiele pracy i kosztuje, ale jest wart tego, jeżeli naprawdę kochasz swój skuter. Nie polegaj do końca na reklamach, które twierdzą, że zastosowanie danej części momentalnie podniesie osiągi. Pomimo, że niektóre z nich są naprawde dobre i godne uwagi, to jednak sporo z nich może być zmarnowaniem pieniędzy na niepotrzebny zakup. Zanim rozpoczniesz tuning dowiedz się o efekty zastosowania całego systemu i dobranie elementów, które będą dobrze ze sobą współpracowały. Kupowanie kota w worku z pewnością nie przyniesie tak dobrych efektów jakie chciałbyś osiągnąć. Na tuning należy patrzeć kompleksowo. Niektóre elementy mogą nie chcieć ze sobą odpowiednio współpracować, więc jeżeli planujesz tuning to rób to docelowo, a nie małymi kroczkami.
Aby pomóc zaplanować tuning przygotowaliśmy kilka zestawów podnoszących osiągi skutera. UWAGA! Sugerujemy aby modyfikacjami zajął się spacjalizowany zakład znający się na takich modyfikacjach. Samodzielne próby montażu mogą skończyć się źle dla Ciebie lub Twojego skutera. Elementy będą pracowały szybciej i z większym obciążeniem co w przypadku nie prawidłowego montażu prędzej bądź póżniej zakończy się nieszczęśliwie.
ETAP 1
- Wydech
Jedną z najlepszych dróg rozpoczęcia tuningu jest wymiana wydechu na sportowy. Powodem tego jest specjalna konstrukcja takich wydechów, która nie ogranicza ruchu spalin i daje optymalne działanie silnika, przez co nawet bez dodatkowych elementów silnik zaczyna pracować żwawiej. Dostępne jest wiele różnych typów wydechów w zależności od rodzaju zastosowania.
Wraz z wymianą wydechu będziesz zapewne zmuszony do wymiany rolek bądź sprężyn w sprzęgle. Na ogól specjalnie dostosowane rolki są sprzedawane w zestawie razem z wydechem. Tak jest w `bardziej popularnych` wydechach. W tych zaawansowanych wyścigowych i dających najlepsze efekty na ogół rolek w komplecie nie ma. Dowqiedz się przed kupnem o ten element i ewentualnie zamów dodatkowo rolki pasujące do wydechu i preferowanego stylu jazdy. Wymiana rolek jest konieczna, aby dostosować przełożenie i dopasować zmienioną moc do innego zakresu obrotów.
- Multiwariator
Jest to element odpowiedzialny za przełożenie. Jest to ważne ponieważ optymalny zakres pracy obrotowej silnika zmienia się po zastosowaniu innego wydechu przez co warto zmienić również zakres pracy silnika, tak aby w jak najlepszy sposób wycisnąć z niego co się da. W wyniku tego mamy dobre dopełnienie zmian w osiągach spowodowanych wydechem ogólnie polepszając osiągi pomimo małej ingerencji w sam napęd.
Etap 2
- Gaźnik
to element którego celem jest mieszanie powietrza z paliwem tworząc mieszankę paliwową, która jest spalana w cylindrze. Zwiększenie gaźnika (średnicy kolektora) wymaga jednocześnie zwiększoną dawkę powietrza. Gaźniki są dostępne w różnych rozmiarach. Niektóre pasują tylko do niektórych silników i niewytuningowane silniki nie mogą z nich korzystać. Wraz z wymianą gaźnika konieczna jest także wymiana zaworu, który steruje wprowadzaniem mieszanki do cylindra. Gaźnik jest dobrym dopełnieniem wydechu i dobrze wspólnie wymieniać oba elementy. Często wraz z gaźnikiem mamy podaną instrukcję na temat koniecznych zmian w filtrze powietrza, tak aby dostarczać do gaźnika odpowiednią ilość powietrza. Należy to uwzględnić przy montażu.
- Filtr powietrza
Po zastosowaniu zmienionego gaźnika silnik będzie potrzebował większej ilości powietrza. Można to osiągnąć wymieniając filtr powietrza na sportowy np. stożkowy. Na ogół jednak wystarczy rozwiercenei obudowy filtra tak aby dostarczać więcej powietrza. Zmiana filtra powinna iść w parze ze zmianą wielkości dysz w gaźniku, dlatego dobór i montaż tego elementu radzimy zostawić specjalistom. Pamiętać warto że standardowe filtry są na ogół z tworzywa sztucznego. Filtry sportowe są bardziej narażone na niekorzystne warunki co może wpłynąć na ich żywotność.
Niektórzy próbują stosować sportowy filtr powietrza bez zmiany gaźnika. Efektem tego nie będą jednak polepszone osiągi, a jedynie zmiana hałasu powodowana zmianą w ruchu zasysanej do cylindra mieszanki.
- Sprzęgło
Sprzęgło podobnie jak wariator jest elementem zarządzającym przełożeniem. Dodatkowo pełni ważną rolę przy starcie załączając silnik z kołem napędowym. Wymiana sprzęgła jest o tyle ważna, że przecież po zmianach powyżej przedstawionych zmieniona jest także charakterystyka pracy silnika, optymalny moment obrotowy i obroty przy maksymalnej mocy. Wymiana sprzęgła pozwoli na dynamiczniejszy start i przełożenie pozwalające na lepsze wykorzystanie większej mocy silnika. Pamiętajmy tutaj znowu, że ważne jest aby dopasować to do reszty elementów ponieważ nieprawidłowe współdziałanie ze zmienioną charakterystyką silnika nie tylko nie pomoże, ale może i obniżyć osiągi.
ETAP 3
- powiększony tłok i cylinder
Po instalacji wydechu, gaźnika i pozostałych elementów tuningowych najwyższy czas na wymianę podstawowego elementu jakim jest tłok i cyinder. Problemem jest jednak, że wciąż musimy pamiętać u tuningu jako o systemie elementów. Bardzo często zmiana tłoka i cylindra wiąże się ze zmianą już wykorzystywanych elementów nawet jeżeli są tuningowe.
Dostępne są zarówno tuningowe, a więc mocniejsze wersje o tej samej pojemności, jak i powiększone tłoki i cylindry o pojemności np.: 75 ccm. Wymiana tego elementu wiąże się z rozebraniem praktycznie całego silnika. Często wymagane są specjalistyczne narzędzia którymi na ogół dysonują tylko profesjonalne zakłady mechaniczne. Stąd sugerujemy, aby szczególnie w tym etapie elementy wymieniać u profesjonalisty. Zestaw składa się najczęściej z głowicy cylindra, tłoka z pierścieniami i zestawu uszczelek. Pamiętaj, że po wymianie tych elementów są one niedotarte i należy spokojnie jeździć skuterem przez kilkaset kilomentrów , aby elementy prawidłowo ze sobą współpracowały.
Zmiana cylindra i tłoka pociąga za sobą rownież zmianę w ustawieniach gaźnika i prawdopodobnie nowe sprzęgło i nową pompe olejową. Dlatego zaplanuj tuning tak, aby nie wymieniać po raz kolejny niektórych elementów.
- pasek kevlarowy
Wraz ze zmianą mocy silnika należy pamiętać o tym, że zwiększone obciążenie elementów stawia większe wymagania materiałowe. Elementem przenoszącym napęd jest pasek napędowy. W wersji wytuningowanej warto zainwestować w model wykonany z kevlaru. Nie zmiania on osiągów skutera, ale pozwala na bezstresową jazdę już znacznie mocniejszym skuterem.
- wał napędowy i korbowód
Podobnie jak z paskiem napędowym, należy pamiętać o większych obciążeniach elementów silnika. Wał napędowy i korbowód przenoszą siłę napędową z cylindra do multiwariatora, a więc warto zainwestować w trwalsze i mocniejsze elementy które wytrzymają większe wymagania. Możemy sobie to darować jeżeli aktualnie pracujące elementy są prawie nowe i niezużyte.
Pamiętaj aby planując tuning, przygotować taki zestaw, który pozwoli w kompleksowy sposób polepszyć osiągi i wykorzystać pełen potencjał elementów tuningowych. Najlepiej w tym celu skontaktować się z profesjonalną firmą zajmującą się tuningiem skuterów zarówno na etapie planowania jak i realizacji tuningu.
Powodzenia!!! |
|