skut
 |
Wysłany:
Nie 15:51, 05 Lut 2006 Temat postu: Historia Piaggio |
|
Początki sięgają roku 1884, wtedy to Ricardo Piaggio postanowił rozszerzyć działalność zakładu stolarskiego w Genui. W Sestri Ponente powstał nowoczesny tartak gdzie rozpoczął produkcję wyposażenia statków. Firma w krótkim czasie zdobyła uznanie i renomę na całym świecie przez co statki wielu armatorów z różnych krajów zdobiły eleganckie meble i wykończenia z zakładu Ricardo Piaggio. Piaggio nie spoczęło na laurach i rozpoczęło produkcje wagonów kolejowych i wyposażenia. W Finale Ligure powstała nowa fabryka. W 1906 roku produkowano tam pojazdy wszelkiego rodzaju: tramwaje, wagony kolejowe, ciężarówki a nawet luksusowe samochody. Pierwsza wojna swiatowa sprawiła, ze firma Piaggio była zmuszona rozpocząć produkcje na szczeblu militarnym, ale pomogło to w rozwoju fabryki.
Firma Piaggio na poczatku miała na celu naprawianie uszkodzonych podczas bitew samolotów, z upływem czasu Piaggio rozpoczęło ich produkcje. Rinaldo Piaggio w 1924 roku kupił mały zakład w miasteczku Pontedera, gdzie skoncentrował się na produkcji silników lotniczych. Zanim Piaggio rozpoczęło produkcje swoich prototypowych maszyn, firma działała na licencjach innych producentów, aż wreszcie praca konstruktorów Piaggio zaowocowała w własny model P2 jednosilnikowego samolotu.
W 1934 fabrykę opuścił trzysilnikowy P16, cztery lata po premierze P16 stajnie Piaggio opuścił czterosilnikowy samolot P108 dostepny w trzech wersjach to jest pasażerskiej, towarowej, a także jako bombowiec. Włoska firma odnosiła również sukcesy jak producent wagonów kolejowych. Konstruktorzy Piaggio pacowali również nad projektem śmigłowca i szczelnego samolotu wielozadaniowego. Podczas II wojny światowej fabryka w Pontederze uległa całkowitemu zniszczeniu. Rinaldo Piaggio zmarł w 1938 roku. Firma jednak nie umarła wraz z jej właścicielem, firmę przejęli jego synowie Armando i Enrico. Armando przejął fabryki w Sestri Ponente i Finale Ligure, Enrico zaś w Pizie i Pontederze. Pierwsze zadania to była odbudowa fabryki, a także praca nad produktem które mogły by zainteresować powojennego odbiorcę. Szukano taniego środka transportu idealnego dla powojennego kraju. Enrico Paiggio rozpoczął współpracę z najwyższej klasy inżynierem aeronautyki Corradino D'Ascanio. Inżynier ten jednak nie był wielbicielem klasycznych motocykli i wiele rozwiązań technicznych używanych w tych pojazdach nie odpowiadało mu, dlatego w 1945 roku rozpoczął on pracę nad rewolucyjnym ówcześnie pojazdem - skuterem. Wynikiem tych prac było powstanie legendarnego skutera Vespa. W ciągu 10 lat fabrykę w Pontederze opuściło blisko milion sztuk Vesp. Klienci na całym świecie chcieli posiadać właśnie ten jednoślad. W 114 krajach pojazd okazał się społecznym fenomenem, był produkowany na licencji w: Belgii, Francji, Niemczech, Indiach, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Z czasem skuter stał się sposobem na życie, gwarantem dobrej zabawy wypoczynku i rozrywki. W 1960 roku taśmę montażową opuścił dwumilionowy egzemplarz tego skutera, a po 50 latach produkcji było już ponad 15 milionów tych jednośladów. Sama produkcja nie opierała się tylko na Vespie. W latach sześćdziesiątych produkowano motorower Ciao, który w wkrótce również osiągnął sukces.
W następnym pięćdziesięcioleciu gama motorowerów liczyła sobie kilka różnych modeli. Piaggio wchłoneło jedną z najstarszych firm motocyklowych Gilera. W 1948 na bazie Vespy 150 powstał trójkołowy skuter transportowy Ape. Od tego czasu produkowano różne wersje trójkołowców, Ape z zakrytą kabiną dla kierowcy, z różnymi rodzajami silnika itd. Początek lat 90 stworzył nową erę dla Piaggio, ruszyła produkcja skuterów z obudową wykonaną z tworzyw sztucznych. Rozpoczęto produkcje skuterów takich jak: Zip, Sfera, Hexagon i innych. Centralnie usytuowany silnik, automatyczna skrzynia biegów, automatyczny dozownik oleju do bęzyny, elektryczny starter, obudowa ramy z materiałów sztucznych, to tylko cześć zalet jakie posiadają nowoczesne pojazdy Piaggio. Ciekawe czym ta firma nas zaskoczy w przyszłości. |
|